10 września 2020

Okres jesienno-zimowy zbliża się wielkimi krokami. tym roku ze względu na panujący COVID-19, szczególnie będziemy zwracać uwagę na kwestię odpornościJak dbać o nią na co dzień i zminimalizować prawdopodobieństwo złapania infekcji? 

Przede wszystkim należy pamiętać, że budowanie odporności jest procesem długofalowym, na który pracujemy każdego dnia, przez cały rok.  Aby układ odpornościowy prawidłowo pełnił swoje funkcje musi być spełnionych kilka podstawowych warunków: 

Organizm, który jest przemęczony jest bardziej podatny na infekcje. 8 godzin na dobę głębokiego snu sprawia, że wydzielająca się melatonina zapewnia m.in. prawidłowy rytm dobowy i funkcjonowanie układu odpornościowego. 

Ważne jest też poświęcenie czasu na relaks i odpoczynekSytuacje stresowe bardzo niekorzystnie wpływają na układ odpornościowy. Kąpiel, masaż, spacer, ulubiona książka…? Każdy relaksuje się w inny sposób, ważne jest to, żeby poświęcić sobie parę chwil, zwolnić i odetchnąć.  

Używki, takie jak alkohol czy papierosy zmniejszają wchłanialność witamin, osłabiając tym samym siły obronne w naszym organizmie. Zastąpmy kieliszek wina naparem ziołowym, a zamiast zapalić papierosa wybierzmy się z psem na spacer – nasz organizm będzie wdzięczny. 

Jednym z najważniejszych elementów budowania odporności organizmu jest dietaWarzywa i owoce to podstawa zdrowego żywienia. Szczególnie takie produkty jak pomidory, szpinak, marchew, jabłka i cytrusy zawierają witaminy A, C i E, które są bardzo ważne podczas budowania tarczy obronnej dla Twojego zdrowia. Coraz częściej słyszy się, że odporność zaczyna się w jelitach. Pamiętajmy więc o naturalnych i nieocenionych probiotykach jakimi są kiszonki – kapusta, ogórki, buraki, ocet jabłkowy przywracając równowagę flory bakteryjnej hamują rozwój patogenów i stymulują układ immunologiczny. Wisienką na torcie są takie produkty jak miód, czosnek, imbir, które działają bakteriobójczo i oczyszczająco. 

Umiarkowana aktywność fizyczna, zwłaszcza na świeżym powietrzu, jest kolejnym ważnym punktem w procesie budowania odporności. Uprawianie sportu zmniejsza ryzyko występowania infekcji i przeziębień oddziałując na układ immunologiczny w wieloraki sposóbWarto jednak pamiętać, że choć aktywność fizyczna jest podstawą zdrowego stylu życia, nie należy z nią przesadzać – wykonywanie wysiłków o dużej intensywności, może również obniżać odporność organizmuWybierajmy więc wysiłek o umiarkowanej intensywności, wykonywany 3 razy w tygodniu, przez co najmniej 30 minut, ale niedoprowadzający do przemęczenia. 

Dobre nawyki przekładają się na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, a co za tym idzie na budowanie odporności. Prowadzenie zdrowego stylu życia nie powinno być chwilowym impulsem, ale naszą codziennością!

Zachęcamy Was do tego!