25 października 2019

Jesień to okres, gdy nasza odporność zostaje wystawiona na próbę. W lecie skoki temperatury nie były tak gwałtowne, jak obecnie. Wraz z nadejściem tej kolorowej pory roku, rano termometr bardzo często wskazuje temperatury kilku stopni powyżej zera, a już kilka godzin później pogoda przywołuje wspomnienia letnich upałów. Rano ubieramy się ciepło, a popołudniu te wszystkie swetry i kurtki są zbędne i stanowią dodatkowy bagaż. Niestety w takim przypadku jesteśmy narażeni na przewianie, a w konsekwencji na cieknący nos czy drapanie w gardle.

Zazwyczaj grypa rozwija się przez kilka dni od zarażenia. Następnie dochodzi do wzrostu temperatury (powyżej 38°C), bólu głowy, stawów, mięśni oraz ogólnego zmęczenia. Gdy zauważysz u siebie te objawy, udaj się do lekarza, który przepisze odpowiednie medykamenty na gorączkę oraz walkę z wirusami, a następnie połóż się do łóżka i wylecz grypę do końca. Proste?

Pamiętaj również, że leczenie na własną rękę może wydłużyć proces powrotu do zdrowia, co w rezultacie może i tak zmusić Cię do wizyty w przychodni i przyjmowania antybiotyków. Wielu Pacjentów pomimo gorączki oraz ogólnego „rozbicia” rezygnuje z wyleżenia grypy i idzie do pracy czy szkoły. Takie przechodzenie choroby może przynieść bardzo poważne konsekwencje, np.: zapalenie płuc, oskrzeli, chorobę zatok czy ucha środkowego. Zdarzają się poważniejsze powikłania pogrypowe, takie jak zapalenia mięśnia sercowego czy zaostrzenie się choroby wieńcowej. Brzmi poważnie, a wystarczy trochę zwolnić i wypocząć w zaciszu domowym, aby zapobiec tym schorzeniom.

Nie jesteśmy jednak bez wyjścia! Możemy grypie zapobiegać poprzez odpowiednie odżywianie się oraz ruch. Do swojej diety wprowadź:

  • czosnek, który często nazywany jest naturalnym antybiotykiem, dzięki temu, że zawiera substancje bakteriobójcze
  • tłuste ryby, ponieważ są one bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 (wpływa on na działanie komórek odpowiedzialnych za pochłanianie i niszczenie bakterii)
  • kasze np. jaglaną, gryczaną, które mają właściwości prozdrowotne, antywirusowe
  • owoce i warzywa, żeby zapewnić odpowiednią dawkę witamin
  • kiszonki, bo zawierają dużo witaminy C
  • miód, który zawiera mnóstwo korzystnych mikroelementów
  • herbatę z dzikiej róży i maliny

Warto również obok uzupełnienia diety w odpowiednie witaminy oraz mikro- i makroelementy postawić na ruch. Dzięki aktywności ruchowej zwiększa się przepływ krwi w układzie krwionośnym, a co za tym idzie produkcja limfocytów oraz komórek odpornościowych. Zaleca się 3 razy w tygodniu wybrać się na 30 minutowy spacer. Kolejnym aspektem, który pomoże w zachowaniu zdrowia, jest odpowiednia dawka snu. Tutaj oprócz ilości ważna jest jego jakość. Aby Twój organizm miał możliwość zregenerować się, warto przewietrzyć sypialnię.

Nie obciążaj układu pokarmowego ciężką kolacją, postaw raczej na coś lekkiego, co zjesz około 2-3 godziny przed snem.

Światowa Organizacja Zdrowia co roku przygotowuje zalecenie na jaki wirus grypy należy się zaszczepić. Jeśli wahasz się, czy powinieneś to zrobić, skontaktuj się z nami i umów się na wizytę do swojego lekarza rodzinnego.