26 listopada 2020

Dynia to roślina, której walory dekoracyjne przedkłada się obecnie nad zdrowotne i kulinarne. A szkoda, bo choć przyznajemy, że pięknie zdobi jesienne tarasy w towarzystwie chryzantem, to na talerzu będzie się prezentować równie przyjemnie dla oka, a skorzysta na tym cały organizm!

Zacznijmy od samej pestki. Świeże nasiona, jeszcze intensywnie zielonej skórce, mają doskonałe właściwości, jeśli chodzi o usuwanie pasożytów z organizmu, a tych w każdym z nas jest sporo. Według naukowców jedynie jedna na dziesięć osób nie jest nosicielem żadnych lamblii, glist, owsików, czy tasiemca. Zamiast stosować syntetyczne środki pozwalające pozbyć się niechcianych organizmów z naszego, łatwiej, szybciej i przyjemniej jest przeprowadzić taką kurację nasionami dyni. Pamiętając oczywiście, że im świeższe, tym skuteczniejsze.

Dynia jest smacznym i zdrowym warzywem, a ilość odmian z pewnością pozwoli znaleźć swoją ulubioną. Jest też niskokaloryczna, więc nie muszą unikać jej osoby na diecie, zwłaszcza że zawiera dużo błonnika.  Ta królowa jesiennych grządek ma mnóstwo witamin, wśród których znajdziemy te z grupy B (1,2,3,6), czyli odpowiedzialne za prawidłowe działanie układu nerwowego, neuroprzekaźników, metabolizm i syntezę hormonów. Zawiera też sporo witaminy C, A, E i K, co wpływa odpowiednio na odporność, na prawidłowe widzenie, dobry stan skóry i spowalnianie procesów utleniania, oraz na krzepliwość krwi. Jak widzimy, jest tu niemal komplet witamin, co przekłada się na dobre uzupełnianie ich poziomu w organizmie. W składzie dyni znajdziemy również mnóstwo mikroelementów, a jak wiadomo, pierwiastki śladowe są niezbędne dla prawidłowych funkcji ciała. Żelazo, jak wiadomo, pomaga dostarczyć tlen do każdej komórki w ludzkim organizmie, a najlepiej wchłania się w obecności witaminy C, którą dynia zawiera. Magnez dba o kondycję tkanki mięśniowej, reguluje ciśnienie, zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych, pomaga w koncentracji. Sód i potas jako elektrolity wspomagają utrzymanie równowagi kwasowo- zasadowej i mają wpływ na przewodnictwo impulsów nerwowych. Cynk jest potrzebny dla utrzymania właściwej kondycji skóry włosów i paznokci oraz reguluje układ hormonalny. Dzięki temu można uregulować cykl miesiączkowy. Także mężczyźni potrzebują cynku w diecie, bo również ich hormony są regulowane przez ten pierwiastek. Wpływa to na jakość nasienia, czyli płodność, a także zapobiega chorobom prostaty. Cynk pomaga również w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej oka.

Łatwo włączyć dynię do jadłospisu, a jak widać warto! Łatwo z niej przyrządzić zupę krem, sos do makaronu. Pestki dyni można dodawać do pieczywa, sałatek, albo traktować jako smaczną przekąskę między posiłkami. Doskonałe właściwości ma także olej z pestek dyni, o pięknej barwie i zapachu, który można używać do sałatek, bo swoje właściwości zachowuje tylko na zimno. Na deser można przyrządzić również ciasto dyniowe. Jeśli dotąd nie wykorzystywaliście dyni w kuchni, czas to zmienić!