28 czerwca 2019

W związku z upałami, które umilają nam lato, ale też mogą być bardzo niebezpieczne, warto poświęcić kilka słów temu, ile wody w ogóle powinniśmy wypijać.
O tym, jak woda jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu wszyscy teoretycznie wiemy. Kampanie dotyczące regularnego nawadniania organizmu nie są kwestia mody, a sprawą medyczną.
Organizm ludzki składa się w 60 – 70 procentach z wody. Do każdego procesu w naszym ciele potrzebna jest właśnie woda. Transportuje ona wszystkie mikro i makroelementy, gwarantuje utrzymanie prawidłowej temperatury ciała, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego, a prawidłowe nawadnianie przyspiesza metabolizm. Bez wody nie będą działały też nasze nerki.

Jak wynika z badań, ponad 80% Polaków pije w ciągu dnia za mało wody, a co dziesiąty nie spożywa jej wcale. Często uzasadniamy to brakiem pragnienia. Tymczasem tu chodzi o nawyk picia wody, a nie oczekiwanie na to, kiedy zachce się nam pić.

Ile wody powinniśmy wypijać w ciągu dnia?

Szacuje się, że na 1 kg masy ciała należy wypijać ok. 30 ml wody na dobę. Oczywiście, zapotrzebowanie na płyny zależne jest także od innych czynników, takich jak tryb pracy, temperatura otoczenia, ogólny stan zdrowia, wiek. Na brak pragnienia cierpią nasi seniorzy, którzy często, ze względu na brak regularnego spożywania płynów narażają się na udary, omdlenia, odczuwają apatię i ogólne zmęczenie. Szczególnie trzeba na to zwrócić uwagę w okresie letnim, nie mówiąc o tak upalnym lecie, jakie aktualnie mamy. Większą ilość płynów powinny także spożywać mamy karmiące piersią, żeby zapobiec odwodnieniu i zmniejszeniu ilości pokarmu.

Zdrowe picie wody to jej regularne spożywanie. Odradzamy wypijanie litra wody na raz. Powinniśmy wyrobić sobie nawyk picia – na przykład co 40 minut połowy szklanki płynu. Unikajmy też napojów słodzonych. Ponieważ może wtedy się okazać, że przy spożywaniu odpowiedniej ilości wody, dostarczymy do organizmu zbyt dużą ilość cukru.